مقالات

فاسیا چیست؟ و نقش بهبود درد با تمرکز بر فاسیا در chirosha therapy

شاید دقت کرده اید وقتی گوشت برای مصرف تهیه مکنید روی آن لایه و پرده نازک بی رنگ وظریفی دیده میشود. این الیاف نازک را فاشیا Fascia مینامند.فاشیا، شبكه بافتی ای است كه اعضای مختلف بدن را به هم متصل میكند و موجب حركات نرم وطبیعی آنها میشود. فاشیا عصب، تاندون، وعضلات را احاطه كرده و پوست وبافت چربی را از عضله جدا میکند. فاشیا یك بافت هم بند و ارتباطی مهم است كه یكپارچگی بدن را فراهم میسازد.فاشیا به پرده های بافتی میگویند که اطراف عضلات، عروق و اعصاب را فرا گرفته اند. این پرده های بافتی موجب میشوند بعضی بافت ها محکم به یکدیگر متصل شوند و در عین حال اجازه میدهند بافت های دیگر در کنار یکدیگر به راحتی حرکت کنند. فاشیا از سلول های فیبروبلاست و رشته های پروتئینی به نام کلاژن ساخته شده است و در عین ظرافت بسیار محکم بوده در مقابل نیروهای کششی بخوبی مقاومت میکنند. فاشیا یک شبکه سه بعدی از بافت همبند در سرتاسر بدن ازنوک پا تا فرق سر میباشد. فاشیا دارای عروق خونی بافت چربی و رسپتور های حسی است. همانطور که گفته شد فاسیا یک بافت نرم از نوع بافت همبند است که در قسمت های مختلفی بدن انسان همانند عضلات و اعصاب محیطی نفوذ می کند و همچنین در پوشش، ارتباط و یا محافظت از بافت ها ی بدن نقش دارد.
مهمترین نقش فاشیا دربدن را میتوان به موارد زیر خلاصه کرد:
1) تسهیل حرکت پوست روی ساختارهای زیرین
2) تسهیل حرکت بافتهای مختلف در مجاورهم
3) محل عبور عروق واعصاب
4) حفظ بدن در مقابل ازدست دادن گرما

آناتومی لایه های فاسیا

فاسیا از ورقه های بافت همبند که در زیر پوست یافت می شود تشکیل شده است. این بافت ها متصل می شوند، تثبیت می شوند، استحکام می بخشند، موجب حفظ باز بودن عروق می‌شوند، ماهیچه ها را از هم جدا می کنند و اندام های مختلف را در بر می گیرند. به طور سنتی، کلمه فاسیا در درجه اول توسط جراحان برای توصیف بافت قابل تشریح دیده شده در بدن که سایر اندام ها، ماهیچه ها و استخوان ها را در بر می گیرد، استفاده می شد. اخیراً، این تعریف گسترش یافته است تا تمام بافت‌های نرم مبتنی بر کلاژن در بدن را شامل شود، از جمله سلول‌هایی که ماتریکس خارج سلولی را ایجاد و حفظ می‌کنند. تعریف جدید همچنین شامل تاندون ها، رباط ها، بورس ها، اندومیزیوم، پریمیزیوم و اپیمیزیم می شود.

سیستم طبقه بندی

فاسیا را می توان به صورت سطحی، عمیق، احشایی یا جداری طبقه بندی کرد و بر اساس محل تشریحی طبقه بندی کرد.

فاسیای سطحی

فاسیای سطحی مستقیماً در زیر پوست و لایه های چربی سطحی یافت می شود. این می تواند لایه بندی را هم به طور کلی و هم میکروسکوپی نشان دهد. به طور سنتی، این گونه توصیف می‌شود که از لایه‌های غشایی با کلاژن و الیاف الاستیک در هم تنیده شده تشکیل شده است.

فاسیای سطحی در تنه ضخیم تر از اندام ها است و از نظر محیطی نازک تر می شود.
لایه های سطحی فاسیا گاهی اوقات می توانند شامل فیبرهای عضلانی برای ایجاد انواع ساختارها در بدن باشند. چند نمونه شامل عضله پلاتیسما در گردن، اسفنکتر خارجی مقعد و فاسیای دارتوس در کیسه بیضه است.
یک زیرگروه از فاسیای سطحی در شکم، فاسیای اسکارپا است.
فاسیای عمیق

فاسیای عمیق استخوان ها، ماهیچه ها، اعصاب و رگ های خونی را احاطه کرده است. معمولاً در مقایسه با زیرگروه‌های دیگر، قوام فیبری بیشتری دارد و سرشار از هیالورونان است. فاسیای عمیق به شدت عروقی است و دارای کانال های لنفاوی به خوبی توسعه یافته است. در برخی موارد، فاسیای عمیق حتی می‌تواند حاوی انتهای عصب آزاد محصور شده باشد، مانند سلول‌های Ruffini و Pacinian.

2 زیر مجموعه فاسیای عمیق وجود دارد:

فاسیای آپونورتیک

برای چسباندن ماهیچه هایی که نیاز به ناحیه وسیعی از چسبندگی دارند، به ورقه هایی از بافت فیبری سفید مرواریدی تبدیل می شود.
فاسیای آپونوروز می تواند به تاندون نازک شود و به نقطه مبدا یا درج برای سایر عضلات تبدیل شود.
برخی از نمونه‌های فاسیای آپونورتیک شامل فاسیای اندام‌ها، فاسیای توراکولومبار و غلاف رکتوس است.
این مورد ضخیم تر از 2 نوع فرعی است که معمولاً به راحتی از لایه عضلانی زیرین جدا می شوند.
و از 2 تا 3 بسته فیبر کلاژن موازی تشکیل شده است.

فاسیای اپی میزیال

اپی میزیوم غلاف بافت همبند است که عضله اسکلتی را احاطه کرده است و در برخی موارد می تواند مستقیماً به پریوستئوم استخوان ها متصل شود.

برخی از گروه های عضلانی اصلی پوشیده شده با اپی میزیوم شامل ماهیچه های تنه، سینه ای بزرگ، ذوزنقه، دلتوئید و گلوتئوس ماکسیموس هستند.
این به طور متوسط ​​نازک‌تر از دو نوع فرعی است و محکم‌تر از طریق سپتوم‌هایی که به لایه عضلانی نفوذ می‌کنند به عضله متصل می‌شود.

فاسیای احشایی

فاسیای احشایی اندام های موجود در حفره هایی مانند شکم، ریه (پلور) و قلب (پریکارد) را احاطه می کند.

فاسیای جداری

فاسیای جداری یک اصطلاح کلی برای بافت هایی است که دیواره حفره بدن را درست خارج از لایه جداری سروزا می پوشانند. شناخته شده ترین فاسیای جداری در لگن یافت می شود.

در بسیاری از نقاط بدن، لایه‌های سطحی و عمیق فاسیال توسط سپتوم‌های فیبری به هم متصل می‌شوند و یک شبکه ارتباطی ایجاد می‌کنند که بین لوبول‌های چربی که لایه بافت چربی عمیق را می‌سازند، می‌بافد.

ساختار و عملکرد
فاسیا ممکن است از نظر ساختاری منفعل به نظر برسد اما در واقع فعال است. آنها می توانند از بافت های اطراف حمایت کنند، به کاهش اصطکاک کمک کنند و نقش حمایتی برای بافت ها و اندام ها ایفا کنند. فاسیا می تواند تنش مکانیکی ناشی از فعالیت عضلانی یا نیروهای خارجی را منتقل کند. سیستم تنظیمی بیومکانیکی فاسیا در حال حاضر در حال مطالعه بیشتر است.

در حالت سالم، فاسیا یک بافت همبند شل و مواج است که در صورت آسیب دیدگی از طریق تروما یا التهاب موضعی، می تواند انعطاف پذیری خود را از دست بدهد. این می تواند باعث سفت شدن لایه های فاسیال و محدود شدن حرکت بافت های زیرین شود که منجر به درد، محدود شدن دامنه حرکتی یا کاهش جریان خون می شود.

ویژگی متمایز فاسیا این است که دارای استحکام است زیرا محکم با بسته‌های کلاژن بسته شده و محکم پیچیده شده است. این الیاف معمولاً در یک جهت قرار می گیرند تا سازه شل یا سست نشود. فاسیا کاملاً انعطاف پذیر است و قادر به مقاومت در برابر تنش است. عملکرد فاسیا به محل آن بستگی دارد

جنین شناسی
سیستم فاشیال به طور کلاسیک از لایه مزودرم که در طول هفته دوم رشد در مرحله گاسترولاسیون جنین تقسیم شده است، نشات می گیرد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از لایه‌های فاسیال، به‌ویژه در گردن و گردن جمجمه، از اکتودرم نشأت می‌گیرند.

نقش اعصاب حسی

اعصاب حسی بافت فاسیال را عصب دهی می کنند. فاسیای عمیق، به طور خاص، به طور گسترده با زیرگروه های عصبی حسی متعدد عصب دهی می شود. این بخش شامل، اما نه محدود به، گیرنده های درد، گیرنده های عمقی، گیرنده های مکانیکی، گیرنده های حرارتی، و گیرنده های شیمیایی است.

فاسیا و ملاحظات جراحی
پس از یک جراحی ، جراحان فاسیای سطحی را به هم بخیه می‌زنند تا از عدم وجود ضعف در زخم اطمینان حاصل کنند. اگر بخیه به درستی انجام نشود، بخیه ها پاره می شوند و در نتیجه زخم ایجاد می شود. اگر بیمار دچار سوءتغذیه باشد، بخیه زدن فاسیا به هم می تواند بسیار دشوارتر باشد و اهمیت تغذیه مناسب قبل از عمل را نشان می دهد. جدا شدن زخم یک اورژانس جراحی است و تشخیص معمولا بالینی است.

فاسیای آپونورتیک (فاسیا لاتا) می تواند به عنوان یک چسب جراحی توسط جراحان پلاستیک استفاده شود.

در برخی موارد، رباط های نگهدارنده صورت را می توان برای اهداف زیبایی شناسی برید یا رها کرد.

در سال‌های اخیر تکنیک جدیدی به نام انتشار میوفاشیال مورد توجه قرار گرفته است. این نوعی درمان دستی غیرتهاجمی است که که در روش ما
Chirosha therapy
ارائه می شود. هدف استفاده از فشار پایدار همراه با تکنیک های کششی برای بازگرداندن طول بهینه، کاهش درد و بهبود عملکرد کلی ناحیه تحت درمان است. همچنین برای بیماران جراحی ارتوپدی بعد از عمل امیدوارکننده بوده است.

تکنیک دساردا یک تکنیک جراحی است که آپونوروز مایل خارجی را بخیه می‌زند تا دیواره خلفی جدید ایجاد کند و منجر به درمان جراحی بدون مش، باز و بدون توری برای فتق مغبنی شود.

اهمیت بالینی

سندرم کمپارتمان وضعیتی است که در آن بافت‌های داخل یک لایه فاسیال فشاری بالاتر از حد طبیعی را تجربه می‌کنند که منجر به درد، رنگ پریدگی، از دست دادن نبض و در نهایت پارستزی می‌شود. سندرم کمپارتمان می تواند در بیماران چاق مرضی یا به دنبال صدمات له شده، سوختگی های شدید و صدمات ضربه ایجاد شود. تشخیص را می توان با اندازه گیری فشار داخل محفظه فاشیال با دستگاه فشار تأیید کرد، اگرچه قضاوت بالینی اغلب برای تعیین تشخیص استفاده می شود. فشار محفظه سی میلی متر جیوه یا بیشتر برای سندرم کمپارتمان پاتوژنومیک است. در بیمارانی که به سندرم کمپارتمان مبتلا می شوند، درمان به طور منظم شامل فاشیوتومی می شود. یک فاشیوتومی اورژانسی را می توان در کنار تخت انجام داد. فاسیاتومی روشی است که در آن فاسیای فشرده‌کننده برای کاهش فشار کمپارتمان بریده می‌شود و به عضله اجازه می‌دهد متورم شود، فشار را کاهش دهد و جریان خون و عملکرد عصبی را بازیابی کند.

فاسیوپاتی پلانتار یا فاسیوپاتی کف پا، یک نگرانی شایع برای سلامتی در جمعیت عمومی است که منجر به درد پاشنه تحتانی می شود. بیماران می توانند درمان های غیر تهاجمی مانند متد ما را برای کمک به تسکین علائم دریافت کنند. درمان های تهاجمی شامل تزریق کورتیکواستروئید موضعی، تزریق بوتولینوم، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت و جراحی است.
که فقط در شرایط خاص و فقط توسط متخصصین توصیه می‌گردد.

اما آنچه ما در این متد بر آن تمرکز داریم تنظیم و اصلاح آناتومی اسکلتی و تطبیق آناتومی عضلانی، عصبی و در نهایت فاسیا با بخش اصلاح شده است تا وضعیت بدن درمانجو به ثبیت و پایداری قابل قبول رسیده و درمانجو با ما نکات مهم در مورد بهداشت و مراقبت را می آموزد تا دوران پس از درمان بهتر و با کیفیت تری را تجربه نماید. و آنچه این روش را متمایز میسازد بهبود آسیب های درمانجو است البته بی آنکه همچون روش های تهاجمی آسیب های غیر قابل جبرانی دیده باشد.

منایع

1.
Schleip R، Jäger H، Klingler W. “فاسیا” چیست؟ بررسی نامگذاری های مختلف J Bodyw Mov Ther. 2012 Oct;16(4):496-502. [PubMed]
2.
Stecco C، Macchi V، Porzionato A، Duparc F، De Caro R. فاسیا: ساختار فراموش شده. ایتال جی آنات جنین. 2011؛ ​​116 (3): 127-38. [PubMed]
3.
Findley T، Chaudhry H، Stecco A، Roman M. Fascia تحقیق – مروری روایی. J Bodyw Mov Ther. 2012 ژانویه؛ 16 (1): 67-75. [PubMed]
4.
Stecco A, Stern R, Fantoni I, De Caro R, Stecco C. Fascial Disorders: Implications for Treatment. PM R. 2016 Feb; 8 (2): 161-8. [PubMed]
5.
ون در وال جی. معماری بافت همبند در سیستم اسکلتی عضلانی – یک پارامتر عملکردی اغلب نادیده گرفته شده برای حس عمقی در دستگاه حرکتی. Int J Ther Massage Bodywork. 07 دسامبر 2009؛ 2 (4): 9-23. [مقاله رایگان PMC] [PubMed]
6.
Lau FH، Pomahac B. بهبود زخم در فاسیای حاد آسیب دیده. Regen ترمیم زخم. مه 2014؛ 22 ضمیمه 1:14-7. [PubMed]
7.
Stecco C، Tiengo C، Stecco A، Porzionato A، Macchi V، Stern R، De Caro R. Fascia بازتعریف شده: ویژگی‌های آناتومیک و ارتباط فنی در جراحی فلپ فاسیال. سرگ رادیول آنات. 2013 ژوئیه؛ 35 (5): 369-76. [PubMed]
8.
الغول ام، کدنر MA. حفظ رباط های صورت: بررسی آناتومی و کاربردهای بالینی Aesthet Surg J. 01 آگوست 2013؛ 33 (6): 769-82. [PubMed]
9.
اجیمشا MS، المدحکه NR، المدظر JA. اثربخشی انتشار میوفاشیال: مرور سیستماتیک کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده. J Bodyw Mov Ther. 2015 ژانویه؛ 19 (1): 102-12. [PubMed]
10.
Mauser N، Gissel H، Henderson C، Hao J، Hak D، Mauffrey C. سندرم کمپارتمان حاد ساق پا. ارتوپدی. 2013 اوت؛ 36 (8): 619-24. [PubMed]
11.
Björck M, Wanhainen A. مدیریت سندرم کمپارتمان شکمی و شکم باز. Eur J Vasc Endovasc Surg. 2014 مارس؛ 47 (3): 279-87. [PubMed]
12.
از طریق AG، Oliva F، Spoliti M، Maffulli N. سندرم کمپارتمان حاد. تاندون های رباط ماهیچه ها J. 2015 ژانویه-مارس؛ 5 (1): 18-22. [مقاله رایگان PMC] [PubMed]
13.
چن سی ام، لی ام، لین سی‌چ، چانگ سی‌چ، لین سی‌چ. اثر مقایسه ای تزریق کورتیکواستروئید و درمان های غیر تهاجمی برای فاشیای کف پا: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز. Sci Rep. 2018 Mar 05; 8 (1): 4033. [مقاله رایگان PMC] [PubMed]
14.
Lancerotto L، Tocco I، Salmaso R، Vindigni V، Bassetto F. فاسییت نکروزان: طبقه بندی، تشخیص و مدیریت. J Trauma Acute Care Surg. 2012 مارس؛ 72 (3): 560-6. [PubMed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *